KOMPARATIVNA TJEDNA ANALIZA: Buenos Aires – Koprivnica (javni prijevoz)


Objavljeno: 12.12.2016 — Pregledano: 876 puta

DATAFORCITIES je tjedna publikacija WCCD-a koja se bavi analizom podataka određenog grada i pokazuje kako svaki grad iskorištava standardizirane podatke za izgradnju održivog, pametnog i prosperitetnog grada. Svaki tjedan jedan grad predmet je analize i tako već proteklih 10 tjedana i narednih 10 tjedana. Svaki grad kod analize je profiliran u kratkim crtama, najčešće uz onih par indikatora u kojima taj grad prednjači među ostalima.

Ovaj 10. tjedan, WCCD je objavio kratku analizu za grad Buenos Aires (Argentina), najviše se fokusirajući na indikatore vezane uz promet, tj. javni prijevoz. Buenos Aires je grad poznat po dobro razvijenom javnom prijevozu – iz predgrađa do centra se brzo stiže vlakom, podzemna mreža je također dobro razvijena, a autobusnih linija ima više od 144. Sve to pridonosi činjenici ovako velikog rezultata godišnjeg broja putovanja javnim prijevozom po stanovniku. S druge strane, Koprivnica u ovom indikatoru nije imala puno stavki za mjerenje, već smo kod izračuna broja putovanja mogli u obzir uzeti samo broj vožnji BusKom (električni autobus).

sc1

Dobro razvijen javni prijevoz u Buenos Airesu doprinosi i ostalim mjerljivim pokazateljima kao što su: bolja kvaliteta zraka, smanjenje razine buke u gradu, manja emisija stakleničkih plinova, ali pridonosi i ekonomskom razvoju i razvoju prema sigurnijem i zdravijem gradu.

Grad Koprivnica i Buenos Aires slični su po tendenciji investiranja u urbanu mobilnost. Što se tiče javnog prijevoza (tramvaja, vlakova, podzemne, buseva..), nismo u istom položaju sa Buenos Airesom, dok smo s druge strane u biciklističkom prometu konkurentni sa tim velikim gradom. Grad Koprivnica ima dugogodišnju tradiciju biciklističkog prometa i najviše kilometara biciklističke infrastrukture/po broju stanovnika u Republici Hrvatskoj.

 

Analizom WCCD-a, ustvrdili smo da u ovom mjerljivom indikatoru imamo ponajbolje rezultate u odnosu na neke europske (Cambridge, Porto, Zagreb..), ali i svjetske gradove (Los Angeles, Toronto, San Diego..). U okviru projekta Bicycle Oasis uveden je sustav javnih bicikala s ukupno 60 bicikala na sedam lokacija u gradu. Tzv. BicKo sustav trenutno broji 1.168 korisnika, od toga aktivnih 1.152 i neaktivnih 16. Naš sustav podrazumijeva sustav javnih bicikala i sustav javnih bicikala na električni pogon. Buenos Aires ima bike-share program velikih razmjera. Kao takav potiče aktivan prijevoz građana i kroz 100 blokova gradske središnje jezgre povećao je dostupnost biciklističkih staza na 200 km. Grad Koprivnica isto radi na proširenju sustava javnih bicikala (u planu SUMP-a do 2020. godine) i teži povećanju broja stanica.

Njihov sustav javnih bicikla „EcoBici“ je sustav koji se plaća i korisnik može jedan bicikl maksimalno voziti 45 min, dok kod nas u Koprivnici je korisniku javni bicikl dostupan na 2 sata. Naravno, teško je uspoređivati njihov sustav u pogledu veličine grada, jer Buenos Aires u sustavu javnih bicikala ima na raspolaganju njih 6.000 (dok Koprivnica ima 60), raspolažu sa 452 stanice za bicikle (dok Koprivnica ima 7) i imaju preko 100.000 korisnika. Ako uzmemo u obzir broj stanovnika i korisnika sustava javnih bicikala u dva grada, dolazimo da zaključka kako građani Koprivnice više koriste mogućnost koja im se nudi – Buenos Aires 3,27%, Koprivnica 3,78%. Treba uzeti u obzir i činjenicu kako građani Koprivnice imaju veliku prednost u tome što sustav mogu koristiti besplatno, dok građani Buenos Airesa svoj prijevoz plaćaju.

Ostali indikatori koji su uzeti u obzir tjedne analize WCCD-a:

Br. Mjerljivi pokazatelj Rezultat – KOPRIVNICA Rezultat – BUENOS AIRES
1. Kilometri javnog prijevoza (velikog kapaciteta – podzemna, vlakovi..) na 100.000 stanovnika 0 km/100.000 stan. 24,48 km/100.000 stan.
2. Kilometri javnog prijevoza (manjeg kapaciteta –busevi, tramvaji..) na 100.000 stanovnika 25,91 km /100.000 stan. 133,84 km/100.000 stan.
3. Kilometri biciklističkih staza na 100.000 stanovnika 226.74 km/100 000 stan. 4,26 km/100.000 stan.
4. Emisija stakleničkih plinova (t/po stanovniku) 3,08 t/po stanovniku 4,4 t/po stanovniku
5. Koncentracija lebdećih čestica PM10 u zraku 20,38 µg/m3 24 µg/m3
6. Prosječna životna dob građana 77,2 godine 77,2 godine
7. Broj prometnih nesreća sa smrtnim ishodom na 100.000 stanovnika u godini dana 0 6,61